7 Cara kita "MEMBULI" diri sendiri (Self-Sabotage)

Kita tak sedar sebenarnya dalam hidup ini bukan orang buli kita tetapi kita sendiri sedang membuli diri kita secara diam... Please.... Sebelum kita  mula sayangi sesiapa pun dalam dunia ni, kita kena sayangi diri kita dahulu. 

Polaris grup; Shaklee labuan; motivasi diri; self sabotage; blog motivasi; membuli diri


Entry hari saya nak kongsikan 7 cara yang kita sering lakukan untuk sabotage diri...

Polaris grup; Shaklee labuan; motivasi diri; self sabotage; blog motivasi; membuli diri


1.Sikap Suka Tunda-tunda

"Esok lah saya start diet"
"Lepas episode ini saya start fokus bisnes"
"Kejap la saya follow up customer" 

Otak kita ni paling suka adalah memberi ALASAN untuk tunda. Berhenti manipulasi otak kita sendiri. 

BANGKIT SEKARANG!

2. Sikap Suka Banding 

"Dia cantik, mesti la dia boleh buat sales"
"Dia tiada anak patut la dia boleh berjaya" 
"Dia pandai bercakap tu la ramai beli dengan dia" 

Hidup ini cuma sekali ja, jangan sampai hidup kita yang singkat ni hanya melihat keindahan hidup orang lain. 

3. Sikap Suka Menyindir Diri Sendiri 

"Kenapa saya ni introvert?"
"Kenapa saya ni hodoh sangat?""
"Kenapa saya ni lembab?"

Sayangi diri kita dengan mengubah cara kita bercakap dengan diri sendiri. Positive self talk bukan yang negatif. Lepas ni ubah kepada macam dibawah ni...

"SAYA WANITA HEBAT!"
"SAYA BOLEH DAN PASTI BOLEH!"
"DIA BOLEH SAYA JUGA BOLEH!"

4. Sikap Pandang Rendah Terhadap Diri 

"Saya tiada nasib berjaya seperti dia" 
"Saya memang ditakdir di keluarga susah dan macam ni saja la kehidupan saya"
"Saya tidak mampu buat sale macam dia" 

Kadang-kadang, kita yang menghalang benda positif berlaku sebab kita asyik banjiri fikirkan kita dengan benda negatif saja. Kita asyik blok minda kita dan menghalang segala rezeki untuk masuk dalam hidup kita.  

5. Sikap Ego dan Sentiasa Nak Menang 

"Aku sudah kerja keras, tapi kenapa hasil sebegini?"
"Aku sudah share sekali dia mau beli, beli tak mau sudah lah"

Bukan semua keadaan kita boleh kawal, cuma kita kena uba fikiran kita dan tindakan kita untuk menghadapi setiap situasi. 

6. Sikap Rasa Takut 

"Tidak mau bisnes, sebab takut gagal"
"Tidak mau approach orang, sebab takut kena reject"
"Tidak mau set target sebab takut tidak dapat capai" 

Hidup ini sekali saja bestie, kalau tidak cuba tidak akan tahu. 
Kalau rasa penat rehat sekejap bukan berhenti. 

Kalau rasa takut jangan layan tetapi LAWAN!


7. Sikap Perfectionist 

Tiada seorang pun di dunia ni yang sempurna. 

Tip untuk Perfectionist 
  • Buat planning 
  • Buat yang terbaik (give your best)
  • Review kesalahan dan cari penyelesaian 
  • Ulang lagi sehingga puas hati

Polaris grup; Shaklee labuan; motivasi diri; self sabotage; blog motivasi; membuli diri



Cuba check berapa cara yang anda sentiasa sabotage diri anda? Jom sama-sama slowly ubah dan fokus pada potensi diril. 

Kita semua unik dan tuhan anugerah kita semua dengan kehebatan so fokus pada kehebatan kita untuk ubah hidup yang kita inginkan. 

Jangan buang masa membuli diri. Tiada orang yang lebih kejam daripada diri anda yang asyik membuli diri sendiri. 

Jom Bangkit!!! Jadi lah wanita yang high value! 

Ingin mulakan bisnes tanpa modal? Atau ingin menjadi dropship? Jom WhatApps
014-8715350

Love;
Aicia 
------------------------------------------------------
Jom Sihat dan Berjaya, Sertai kami
Bagaimana ingin menjadi ahli?

Berminat untuk mencuba vitamin terbaik ini?
Sila hubungi saya segera :

Perunding Vitamin Anda:- Nama: Alicia Dania Lee
Pengedar Sah Shaklee (Malaysia) COD (Cash On Delivery) untuk kawasan:- Labuan, Kota Kinabalu, Kota Marudu, Tawau, Spitang, Kudat, Kuching, Lawas, Port Dickson, Penang
Shaklee ID [ No : 1030636 ]
Contact No : 014-8715350
Email : alicia_ai87@hotmail.com
FB : Alicia Dania Lee
Instagram : Alicia_Shaklee
Saya merupakan Pengedar Sah Shaklee yang berilmu dengan ID 1030636 . Setiap pembelian supplement Shaklee dengan kami, akan mendapat FREE CONSULTATION cara makan yang berkesan! jadi, jangan lepaskan peluang!!

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment

Back
to top