Tips Pertama Kali Travel Ke Luar Negara

Tips penting sebagai panduan terutamanya anda yang pertama kali nak travel ke luar negara. 

tips travel ke luar negara; backpackers; pertama kali ke luar negara; dokumen penting travel ke luar negara; travel bersama shaklee


Ramai suka nak travel ke luar negara tetapi tidak tau bagaimana dan akhirnya pilih tidak mau travel, semoga TIPS TRAVEL ini dapat membantu anda yang first timer. 


1. DESTINASI 

Jika pertama kali ke luar negara, seeloknya pilih destinasi yang berhampiran dahulu, seperti negara Indonesia, Singapora, Thailand. Bukan apa, supaya perbezaan cuaca dan masa tidak ketara sangat untuk first timer bagi mengumpul pengalaman. Apabila sudah mahir selok belok ke luar negara baru ke destnasi yang jauh-jauh seperti Eropah. 


tips travel ke luar negara; backpackers; pertama kali ke luar negara; dokumen penting travel ke luar negara; travel bersama shaklee


2. TEMPAHAN TIKET PENERBANGAN DAN HOTEL 

Rancang tarikh yang nak travel dan tempah 6 bulan awal untuk harga yang lebih murah berbanding dengan tempahan last minute. Banyakkan survey airline yang mana menawarkan ticket lebih murah. 

Tempahan hotel seeloknya 2-3 minggu sebelum, pilih hotel yang berhampiran dengan bandar suapay mudah untuk dapat public transport. Untuk penginapan anda boleh buat melalui website seperti Agoda. Trivago, Traveloka, Airbnb dan booking.com. Baca dengan teliti setiap terma dan syarat terlebih dahulu sebelum buat sebarang tempahan hotel. 

tips travel ke luar negara; backpackers; pertama kali ke luar negara; dokumen penting travel ke luar negara; travel bersama shaklee

3. PERBAHARUI PASSPORT 

Pastikan sebelum travel ke luar negara passport mesti sah 6 bulan dari tarikh perjalanan. Jika passport anda kurang dari 6 bulan maka anda perlu perbaharui di pejabat imigresen dan proses menyiapkan passport hanya ambil tempoh satu jam sahaja dengan RM200 untuk lima tahun. 

Buat beberapa salinan passport dan tinggalkan satu salinan passport dan itinerary perjalanan anda pada keluarga terdekat sebagai persediaan jika berlaku sebarang kes kecemasa ketika anda berada di luar negara. 

4. PERIKSA NEGARA YANG DILAWATI PERLU VISA ATAU TIDAK

Perkara ini sangat penting kearan ada sesetengah negara memerlukan visa bagi rakyat Malaysia. Pastikan anda tahu proses permohonan visa dari setiap negara adalah berbeza. Boleh semak dibawah negara yang memerlukan visa. 




5. BENDA YANG PENTING PERLU DISEDIAKAN SEBELUM TRAVEL
  • Sediakan pakaian yang sesuai dengan cuaca destinasi 
  • Tukar wang asing 
  • Aktifkan kad debit atau kad credit 
  • Apply BigPay (untuk memudahkan urusniaga di negara orang) 
  • Beli travel insurance 
  • Download aplikasi yang penting
  • Travel adapter
  • Semak status perjalanan dengan imigresen  
  • Pastikan bekalan suplemen mencukupi 
6. SUNTIKAN VAKSIN 

Sesetengah negara perlukan suntukan vaksin seperti Hepatitis A, Hepatitis B dan Typhoid seperti Arab Saudi. Sebelum berlepas buat semakan terlebih dahulu sama ada perlu suntikan vaksin ataupun tidak. 

Nampak remeh kan? Banyak perlu difikirkan...

Dulu sebelum saya kenal Shaklee sama juga saya plan dari A-Z semua sendiri dengan budget terhad. Setelah saya start bisnes Shaklee saya target setiap tahun wajib ikut pecutian 5 bintang dari Shaklee. Tidak perlu plan anything, just pack luggage dan enjoy. Poket money semua disediakan. 

tips travel ke luar negara; backpackers; pertama kali ke luar negara; dokumen penting travel ke luar negara; travel bersama shaklee
Switzerland Nov 2022 

Switzerland merupakan destinasi travel pada tahun 2022 dan tahun ini kami akan ke Korea pada Oct 2023. 

Best kan? Tidak perlu pening kepala memikirkan. Jika anda berminat nak join travel percuma esklusif dari Shaklee boleh hubungi saya untuk mengetahui bagaimana. 





------------------------------------------------------
Jom Sihat dan Berjaya, Sertai kami
Bagaimana ingin menjadi ahli?

Berminat untuk mencuba vitamin terbaik ini?
Sila hubungi saya segera :

Perunding Vitamin Anda:- Nama: Alicia Dania Lee
Pengedar Sah Shaklee (Malaysia) COD (Cash On Delivery) untuk kawasan:- Labuan, Kota Kinabalu, Kota Marudu, Tawau, Spitang, Kudat, Kuching, Lawas, Port Dickson, Penang
Shaklee ID [ No : 1030636 ]
Contact No : 014-8715350
Email : alicia_ai87@hotmail.com
FB : Alicia Dania Lee
Instagram : Alicia_Shaklee
Saya merupakan Pengedar Sah Shaklee yang berilmu dengan ID 1030636 . Setiap pembelian supplement Shaklee dengan kami, akan mendapat FREE CONSULTATION cara makan yang berkesan! jadi, jangan lepaskan peluang!!

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment

Back
to top