Pernah anda terfikir kuku menunjukkan kesihatan anda?

Adakah anda tahu bahawa kuku anda boleh mendedahkan kesihatan anda secara keseluruhannya?  Jom baca untuk mempelajari apa rahsia kuku akan mendedahkan penyakit anda. 

1. Garis putih pada kuku (Muehrcke's Nail) 
Garisan putih pada kuku dikaitkan dengan kekurangan protein di dalam badan.


2. Kuku yang pucat (Pale Nails) 
 
Kuku yang sangat pucat kadang-kadang dikaitkan dengan penuaan. Tapi mereka juga boleh merupakan tanda penyakit serius seperti:

  • Anemia
  • Kongestif gagal jantung
  • Diabetes
  • Penyakit hati
  • Gizi Buruk

 3. Kuku Putih (White Nails) 
Jika kuku sebahagian besar putih dengan pinggiran lebih gelap, ini dapat menunjukkan masalah hati, seperti hepatitis. Dalam gambar ini, anda boleh melihat jari-jari juga kuning, tanda lain dari masalah hati.


4. Kuku Kuning (Yellow Nails) 
Salah satu penyebab paling biasa kuku yang berwarna kuning adalah disebabkan jangkitan kulat. Sebagai memburukkan lagi jangkitan, kuku mungkin menarik kembali, dan mungkin kuku menebal dan runtuh.Dalam kes yang jarang berlaku, kuku kuning dapat menunjukkan keadaan yang lebih serius seperti penyakit tiroid teruk atau psoriasis


5. Kuku Kebiruan (Bluish Nails) 
Kuku dengan warna kebiruan boleh bererti tubuh tidak mendapat oksigen yang cukup. Ini boleh menunjukkan adanya jangkitan di paru-paru, seperti radang paru-paru.


6. Kuku yang berdesir (Rippled Nails)
Jika permukaan kuku yang bergelombang atau diadu, ini mungkin merupakan tanda awal dari psoriasis atau artritis inflamasi. Psoriasis adalah suatu keadaan kulit yang bermula pada kuku 10% dari masa. 


7. Kuku yang retak dan terbelah (Crack and split nails) 
Kering, kuku rapuh yang sering retak atau terbelah telah dikaitkan dengan penyakit tiroid. Retak atau pemisahan digabungkan dengan warna kekuningan lebih mungkin kerana jangkitan kulat


8. Kuku bengkak di pinggiran kulit (Puffy Nail Fold) 
Jika kulit di sekitar kuku tampak merah dan bengkak, ini dikenali sebagai peradangan lipatan kuku. Ini mungkin hasil dari lupus atau tissue disorder. 


9. Garis hitam dibawah kuku (Dark lines beneath the nails) 
Garis hitam di bawah kuku harus diselidiki secepat mungkin. Mereka kadang-kadang disebabkan oleh melanoma, jenis yang paling berbahaya dari kanser kulit. 


10. Mengigit kuku (Gnawed Nails) 
Menggigit kuku anda mungkin tidak lebih dari kebiasaan atau tabiat lama, namun dalam beberapa kes ini adalah tanda kegelisahan terus-menerus yang perlu rawatan. Menggigit kuku dikaitkan dengan gangguan obsesif-kompulsif. Jika anda tidak boleh berhenti, berbincanglah dengan doktor anda.  

Walaupun perubahan keadaan kuku banyak menunjukkan tanda-tanda keadaan penyakit, perubahan ini jarang ada tanda pertama. Dan banyak kelainan kuku tidak berbahaya dan  tidak semua orang dengan kuku putih mengidap penyakit hepatitis. Jika anda bimbang tentang paparan kuku anda, sila berjumpa dengan doktor kulit untuk pengesahan.

------------------------------------------------------
Jom Sihat dan Berjaya, sertai kami
Bagaimana ingin menjadi ahli?

Berminat untuk mencuba vitamin terbaik di Malaysia ini
Sila hubungi saya segera :

Perunding Vitamin Anda : Alicia Dania Lee
Pengedar Sah Shaklee Kawasan Labuan, Kota Kinabalu, Lawas, Kuching dan Penang
Shaklee ID [ No : 1030636 ]
Contact No : 014-8715350
Email : alicia_ai87@hotmail.com
FB :Alicia Dania Lee
Saya merupakan Pengedar Sah Shaklee dengan ID 1030636 . Anda boleh dapatkan produk Shakle dari saya

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment

Back
to top