RESEPI LAKSA PENANG PALING SENANG DAN MUDAH

Laksa Penang ni rasa masam, pedas dan mengunakan ikan dan tanpa mengunakan santan. Ramai minta resipi laksa ni. Jadi, saya tulis di blog supaya senang nak share berkali-kali. 

resipi laksa mdah; resipi laksa sedap; resipi laksa penang senang; suka laksa; laksa penang famous
My first bowl of asam laksa

Saja saya tambah fish ball goreng untuk nampak lebih menarik dan sedap. Boleh tambah fish ball goreng, ketam ball, lobster ball yang saya rasa sesuai dengan taste asam laksa.

Saya menggunakan ikan sardin tin tanpa mengunakan ikan fresh tapi rasa pun sedap macam ikan fresh. 

Saya bagi bahan-bahan yang masak untuk 1 bungkus mee laksa. 
 

resipi laksa mdah; resipi laksa sedap; resipi laksa penang senang; suka laksa; laksa penang famous
Saya guna sardin jenis ini, bagi saya lebih sedap 
dalam ada bawang dan cili pun saya blend sekali
saya guna ini 1 tin. 


resipi laksa mdah; resipi laksa sedap; resipi laksa penang senang; suka laksa; laksa penang famous
Yang normal ini saya guna 1 tin juga


saya guna jenama ini



BAHAN-BAHAN KUAH LAKSA

- 2 tin sardin (ikut gambar diatas) 
- 5 biji bawang merah kecil 
- 2/4 nanas madu
- 2 biji bawang besar
- 3 ulas bawang putih
- 1 sudu kecil belacan
- 1 ketul kiub ikan bilis
- 1 sudu besar cili boh (cili kering yang sudah kisar) 
- 2 bunga kantan
- 3 ikat daun kesum
- 2 bngkus Perencah Asam Pedas  
- Garam secukup rasa
- 1 sudu besar asam jawa 

BAHAN-BAHAN HIASAN LAKSA
- Bunga kantan 
- Telur rebus
- limau kasturi 
- Bawang 
- Nanas 
- Cili 
- Fish ball / ketam ball 
- Daun Salad 

Cara-cara :

- Blend semua bawang merah, bawang putih, nanas,  belacan, sardin, kalau suka ada rasa ketulan ikan jangan blend semua sardin, simpan satu tin untuk blend kasar ja. Selepas blend masuk dalam periuk. 
- Kalau takut ikan sardin ini hanyir boleh masuk sedikit halia untuk blend. 
- Masukkan cili kering yang dah di blend.
- Masukkan kiub ikan bilis, bunga kantan, daun kesum, perencah asam pedas, asam jawa
- Masukkan air ikut kepekatan yang kita mau
- Masukkan sardin hancur kasar (Kalau ada) 
- Masukkan garam. 
- Masak hingga mendidih dan cukup masak

Comfirm sedap! Mak mertua saya puji tau... tapi jangan ubah jenama asam pedas dan sardin. Kalau dah ubah saya tak jamin sedap. Kalau ikut sebiji pasti sedap.

Chef pun nak makan... walaupun rambut 
serabai... hahaha

Lupa nak ambil gambar bahan-bahan hiasan laksa

Ini ke4 masak, dengan ketam ball 

Ikut betul-betul resipi ini pasti menjadi dan sedap...

Selamat mencuba! 
------------------------------------------------------
Jom Sihat dan Berjaya, Sertai kami
Bagaimana ingin menjadi ahli?

Berminat untuk mencuba vitamin terbaik ini?
Sila hubungi saya segera :

Perunding Vitamin Anda:- Nama: Alicia Dania Lee
Pengedar Sah Shaklee (Malaysia) COD (Cash On Delivery) untuk kawasan:- Labuan, Kota Kinabalu, Kota Marudu, Tawau, Spitang, Kudat, Kuching, Lawas, Port Dickson, Penang
Shaklee ID [ No : 1030636 ]
Contact No : 014-8715350
Email : alicia_ai87@hotmail.com
FB : Alicia Dania Lee
Instagram : Alicia_Shaklee
Saya merupakan Pengedar Sah Shaklee yang berilmu dengan ID 1030636 . Setiap pembelian supplement Shaklee dengan kami, akan mendapat FREE CONSULTATION cara makan yang berkesan! jadi, jangan lepaskan peluang!!

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment

Back
to top