6 Mitos Imuniti, TERBONGKAR!

Jom, check it out mitos atau fakta tentang imuniti badan kita. Imuniti rendah kita akan jatuh sakit.


Mitos atau fakta; tentang imunasi badan; selema dan demam

MITOS 1
Kena hujan akan membuatkan anda sakit.
FAKTA 1
Tiada bukti yang menunjukkan bahawa cuaca sejuk menyebabkan seseorang boleh mendapat selsema atau sakit kerana sains moden tidak mampu untuk menunjukkan adanya hubungan di antara dua pekara tersebut. Apabila tiada bukti-bukti sains yang kukuh, perkara ini dikaitkan dengan kisah dongeng yang diwarisi dari nenek moyang kita.

Mitos atau fakta; tentang imunasi badan; selema dan demam; kena hujan boleh demam ka? benar kah? bakteria dan virus

MITOS 2
Selsema ialah virus, demam ialah bakteria.
FAKTA 2
Kedua-dua demam dan selsema adalah disebabkan oleh virus. Fakta yang menarik: Terdapat lebih daripada 200 jenis virus demam yang unik (rhinovirus adalah yang paling biasa) dan virus selsema sentiasa berubah setiap tahun. Oleh yang demikian, adalah penting untuk mempastikan bahawa sistem imun badan anda di tahap yang terbaik.


MITOS 3
Selsema tidak berbahaya
FAKTA 3 
Menurut centers for Disease Control dan Prevention (CDC), angaran orang yang meninggal dunia disebabkan oleh selsema mencecah 49,000 pada setiap tahun (bergantung kepada tahap kesakitan, penyebaran dan jenis-jenis virus selsema). Di Malaysia, bayi di bawah umur satu tahun dan juga warga emas yang berusia 65 tahun ke atas. Wanita-wanita hamil, serta orang-orang yang gemuk atau yang mempunyai sistem imun yang lemah juga merupakan sebahagian daripada kumpulan yang berisiko tinggi. Selsema yang biasa jarang memudaratkan - kecuali ia boleh menyebabkan kepada jangkitan-jangkitan yang lebih serius.

Mitos dan fakta antibiotik; kenapa demam; kenapa selsema


MITOS 4 
Antibiotik membantu merawat demam atau selsema
FAKTA 4
Memandangkan demam dan selsema adalah hasil dari serangan virus, antibiotik tidak dapat membantu dalam mengurangkan kesakitan atau mengurangkan tempoh masa jangkitan tersebut. Walau bagaimanapun, antibiotik yang diberikan adalah berkesan untuk merawat jangkitan bakteria sekunder seperti resdung, jangkitan telinga, brokitis dan lain-lain yang disebabkan oleh demam atau selsema.



MITOS 5
Selepas sekali mendapat jangkitan selsema, anda tidak akan menghidapinya lagi untuk sesuatu tempoh masa. 
FAKTA 5
Anda tidak akan mendapat selsema yang sama sebaik sahaja anda telah mengalaminya, tetapi itu tidak bermakna bahawa anda akan tidak menjadi mangsa kepada virus yang lain. Terdapat beberapa jenis virus dan selsema yang beredar di udara dan tidak mustahil untuk anda menjadi imun untuk sementara waktu tetapi masih boleh dijangkiti dengan penyakit yang lain. 

Mitos dan fakta antibiotik; kenapa demam; kenapa selsema; tanda-tanda demam


MITOS 6
Anda hanya boleh berjangkit apabila mempunyai tanda-tanda deman atau selsema
FAKTA 6
MITOS! Apabila anda dalam keadaan sejuk, anda sangat mudah dijangkiti pada tiga hari pertama (terutamanya semasa fasa sakit tekak) dan anda akan menyebarkan virus antara lima hingga tujuh hari dari hari pertama menghidapi selsema. Virus ini boleh disebarkan apabila anda menyentuh hidung serta mulut dan kemudiannya menyentuh permukaan lain seperti tombol pintu atau melalui batuk dan bersin. 


Harap perkongsian hari ini boleh memanfaatkan kepada anda semua... 

Untuk sebarang pertanyaan lanjut boleh hubungi Alicia terus.

Facebook : Alicia Dania Lee
Perunding Kesihatan dan Kecantikan Shaklee
IG : vitamin_viral
HP: 014-8715350
------------------------------------------------------
Jom Sihat dan Berjaya, Sertai kami
Bagaimana ingin menjadi ahli?

Berminat untuk mencuba vitamin terbaik ini?
Sila hubungi saya segera :

Perunding Vitamin Anda:- Nama: Alicia Dania Lee
Pengedar Sah Shaklee (Malaysia) COD (Cash On Delivery) untuk kawasan:- Labuan, Kota Kinabalu, Kota Marudu, Tawau, Spitang, Kudat, Kuching, Lawas, Port Dickson, Penang
Shaklee ID [ No : 1030636 ]
Contact No : 014-8715350
Email : alicia_ai87@hotmail.com
FB : Alicia Dania Lee
Instagram : Alicia_Shaklee
Saya merupakan Pengedar Sah Shaklee yang berilmu dengan ID 1030636 . Setiap pembelian supplement Shaklee dengan kami, akan mendapat FREE CONSULTATION cara makan yang berkesan! jadi, jangan lepaskan peluang!!

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment

Back
to top