Apa yang wanita perlu berikan pehatian ketika waktu haid.

Setiap bulan secara normal wanita akan datang haid ataupun period ataupun datang bulan. Wanita-wanita zaman sekarang mengabaikan perhatian pada tempoh datang haid. Banyak research yang saya buat tentang pantang larang tempoh haid, tetapi kebanyakkan dalam bahasa cina. Jadi, saya menjemahkan kepada bahasa malaysia supaya lebih ramai boleh digunakan sebagai rujukan.


Pantang larang yang saya kongsikan disini adalah dari segi saintifik. Jika nak tahu baca la dengan teliti... 

patang larang waktu haid; datang bulan; kenapa wanita datang bulan; period setiap bulan; darah haid;

13 Patang larang waktu haid:

pantang larang waktu haid; memukul pinggang; sengal badan; datang bulan sakit pinggang

1. Jangan memukul pinggang

- Waktu badan sengal, kita akan sering memukul tempat yang sengal supaya meredakan ketidakselesaan betul tak? Benda yang sama, ketika waktu haid ada juga wanita akan mengalami sengal-sengal badan dan sering memukul pinggang mereka untuk meredakan sakit pinggang waktu haid. 

Ia adalah kesalahan besar untuk wanita yang datang haid memukul pinggang mereka. Menurut Pakar Sakit Puan, sakit pingganga waktu haid disebabkan oleh pembengkakan pelvik, memukul pinggang bukan meredakan keadaan tetapi akan menyebabkan pendarahan berlebihan atau pemajangan waktu haid. 


Patang larang waktu haid; pemeriksaan fizikl; ujian air kencing; ujian darah waktu haid

 2. Tidak digalakkan pemeriksaan fizikal 

- Waktu haid tidak sesuai untuk ujian darah dan ujian air kencing. Kerana agar sukar untuk dapatkan bacaaan yang tepat disebabkan gangguan hormon pada waktu haid. 

pantang larang waktu haid; cabut gigi; dilarang cabut gigi waktu haid; darah tanpa berhenti

3. Dilarang mencabut gigi

- Ramai doctor akan lupa menanya bahawa anda tengah datang haid atau tidak, tetapi anda sendiri mesti kena mengingati diri anda bahawa datang haid tidak boleh mencabut gigi.  Jika tidak, pendarahan akan meningkat waktu mencabut gigi, dan bau darah akan meninggalkan dalam mulut lebih lama. Ia akan mempengaruhi selera makan dimana akan menyebabkan kekurangan nutrisi waktu haid. 

Hal ini disebabkan dalam tempoh haid endometrium akan mengeluarkan lebih banyak bahan yang mengaktifkan tisu, mengaktifkan fibrinogen dalam darah kepada enzim fibrinolitik dengan kesan antikoagulan dan jumlah platelet dalam badan juga berkurangan, jadi bahan pembekuan darah dikurangkan. 
 pantang larang waktu haid; pilih pencuci miss v yang sesuai; ph miss v; pencuci viginal


4. Jangan bersihkan Miss V dengan menggunakan body shampoo 

- Body shampoo mempunyai PH yang tidak sama seperti Miss V kita, persekitaran Miss V mesti perlu sedikit berasid supaya boleh menghalang pertumbuhan bakteria. oleh itu, pilihlah cecair yang sesuai untuk membersihkan Miss V kita. 

pantang larang waktu haid; jangan minum beer ; dilarang minum minuman alkolhol waktu haid

5. Dilarang minum minuman beralkohol 

- Badan akan menghasilkan enzim untuk memecahkan alkohol untuk membanti memecahkan alkohol, dimana waktu ini ia akan memberi lebih beban pada hati kita. Minum minuman alkohol pada waktu haid akan menyebabkan kesan yang lebih serius pada hati kita berbanding pada waktu biasa. 

Pantang larang waktu haid; period; no sex; jangan lakukan hubungan sex waktu haid; jangan lakukan hubungi intim waktu datang bulan

6. Jangan melalukan hubungan intim 

- Yang ini pasti semua tahu kan, sebab apa? sebab bakteria akan mudah masuk ke rahim dan menyebabkan jangkitan rahim. 

pantang larang waktu haid; jangan makan makanan yang terlalu masin; manis; garam

7. Jangan makan makanan yang terlalu masin

- Makanan yang mempunyai kandungan garam berlebihan akan menyebabkan garam dan air dalam tubuh meningkat. Ia akan menyebabkan gejala PMS seperti sakit kepala, emosi tak terkawan dan sebagainya. 

pantang larang waktu haid; jangan minum kopi atau teh waktu datang haid;

8. Jangan minum minum berkafein seperti kopi dan teh

- Minuman seperti itu mengandungi kafein yang tinggi dan mudah merangsang saraf dan kardiovaskular dan ia akan mengakibatkan senggugut waktu haid dan gejala haid yang lain. 
Elakkan makan bersifat sejuk; pantang larang waktu datang haid; ice; sejuk


9. Tidak sesuai makan sayur-sayuran atau buah-buahan yang bersifat sejuk dan juga minuman sejuk. 

- Makanan sejuk yang berlebihan akan mengurangkan kelajuan peredaran darah haid dan menyebabkan rahim mengecut, ia juga akan menyebabkan dimana jadinya pembekuan darah haid di rahim. 
Contoh sayuran bersifat sejuk : kubis, timun, dan sebagainya
Contoh buah-buahan yang bersifat sejuk : nanas, tembikai dan sebagainya


pantang larang waktu haid; jangan makan makanan bergoreng; berminyak;

10. Jangan makan makanan yang bergoreng

- Makanan bergoreng juga menjadikan pantang untuk wanita yang mendatang haid. Disebabkan oleh kesan progesteron endokrin, kulit wanita menjadi lebih sensitif, lebih berminyak. Pada waktu ini jika makan makanan goreng berlebihan ia akan menbebankan kulit dan senang untuk mendapatkan kulit berjerawat, jeragat, white heads, black heads dan panda eyes. Di samping itu, metabolisme lemak dan metabolisme air akan perlahan dan lemak dari makanan bergoreng juga akan terkumpul di badan . 
 pantang larang waktu haid; jangan pakai seluar yang ketat; seluar ketat
 

11. Tidak sesuai untuk memakai seluar yang ketat 

- Seluar yang ketat akan menyebabkan tekanan mikrovaskular sehingga mempengaruhi peredaran darah dan ia akan menyebabkan edema (terkumpul bendalir dibahagia rahim).

pantang larang waktu haid; jangan terlalu lasak; zumba;


12. Dilarang membuat aktiviti atau bersukan lasak 

- Tempoh haid dilarang melakukan aktiviti lasak seperti lompat tinggi, lompat jauh, berlari, bermain bola, angkat berat dan lain-lain yang akan menjejaskan kesihatan rahim. Ini disebabkan waktu haid rahim kita dipenuh dengan darah-darah haid dan berat, jika kita melakukan senaman yang lasak ia juga akan menyebabkan rahim jatuh. Selain dari itu, serviks rahim dalam keadaan yang agak terbuka, jika peluh berlebihan bakteria mudah menyerang rongga rahim dan menyebabkan jangkitan. Aktiviti fizikal ringan seperti tai chi, berjalan dan yoga amat digalakkan. 

pantang larang waktu haid; jangan basahkan rambut waktu haid;


13. Jangan mencuci rambut jika rasa tapak kaki sejuk

- Waktu haid pada hari pertama hingga ketiga, jika tapak kaki sejuk jangan basahkan rambut ini disebabkan liang-liang roma terbuka dan badan senang masuk angin.

 
Wanita haruslah jaga diri baik-baik waktu haid untuk mempunyai rahim yang sihat. 

Harap perkongsian saya ini dapat memanfaatkan semua wanita diluar sana...

------------------------------------------------------
Jom Sihat dan Berjaya, Sertai kami
Bagaimana ingin menjadi ahli?

Berminat untuk mencuba vitamin terbaik ini?
Sila hubungi saya segera :

Perunding Vitamin Anda:- Nama: Alicia Dania Lee
Pengedar Sah Shaklee (Malaysia) COD (Cash On Delivery) untuk kawasan:- Labuan, Kota Kinabalu, Kota Marudu, Tawau, Spitang, Kudat, Kuching, Lawas, Port Dickson, Penang
Shaklee ID [ No : 1030636 ]
Contact No : 014-8715350
Email : alicia_ai87@hotmail.com
FB : Alicia Dania Lee
Instagram : Alicia_Shaklee
Saya merupakan Pengedar Sah Shaklee yang berilmu dengan ID 1030636 . Setiap pembelian supplement Shaklee dengan kami, akan mendapat FREE CONSULTATION cara makan yang berkesan! jadi, jangan lepaskan peluang!!

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment

Back
to top