KEPUTIHAN dihadapi kebanyakan wanita



Awal pagi sudah dapat wake up call dari seorang best friend dari penang. Agak terkejut apabila dapat panggilan di awal pagi jam 7am. Rupa-rupanya nak bagi feedback tentang set keputihan...ingatkan apa hal.. Si kawan ni memang mempunyai masalah keputihan yg teruk, macam-macam produk dan petua sudah dia cuba tetapi keputihannya tidak pernah hilang sehingga rasa gatal sehingga kemerah-merahan, berbau dan x selesa.... Thanks Shaklee kini keyakinan kawan saya kembali lagi... Saya berasa gembira kerana dapat membantu seorang lagi kawan saya menyelesaikan masalah peribadi dia. 


Apa itu keputihan? 
KEPUTIHAN dihadapi kebanyakan wanita adalah sesuatu yang normal. Umumnya, setiap wanita ada keputihan kerana ia sebenarnya proses perubahan hormon dan pembersihan yang mana sel sudah mati pada lubang faraj dikeluarkan. Keputihan itu normal selagi tidak mendatangkan gatal dan tiada kemerah-merahan pada bahagian sulit, ia dikatakan keputihan yang biasa atau disebabkan kitaran hormon.

Keputihan yang TIDAK NORMAL...
  • Jika cecair yang keluar seperti susu kental, likat, sangat banyak dengan bau yang tidak begitu mencolok maka kemungkinan telah terjadi radang pada serviks/pangkal rahim (servicitis) dan vagina (vaginitis).

  • Cecair yang keluar berwarna coklat, cair seperti air, sangat banyak dan lembab, maka kemungkinan wanita tersebut menderita vaginitis, servisitis, gangguan pembuluh darah pada serviks, endometriosis dan kesan rawatan radiasi ketika merawat kanser. Warna coklat timbul akibat perdarahan yang terjadi akibat masalah-masalah tersebut. Ini perlu kepada perhatian dan rawatan doktor

  • Bila cairan berwarna kelabu dengan cebis/carik darah, cair seperti air, sangat banyak dan berbau busuk yang keluar dari vagina, maka kemungkinan wanita tersebut mempunyai ulser vagina, vaginitis. Kemungkinan lain yang sangat perlu diperhatikan adalah kemungkinan kanser benign. Segeralah mendpatkan kepastian dari doktor anda.

  • Jika cecair yang keluar berwarna merah muda, cair, sangat banyak tetapi tidak berbau maka kemungkinan telah terjadi infeksi bakteri non spesifik. Gejala ini juga timbul saat seorang wanita kelebihan hormon estrogen. Untuk masalah ini, rawatan antibiotik biasanya akan dimulakan oleh doktor anda

  • Bila cecair yang keluar putih, cair berbintik bintik banyak, berbau hanyir disertai dengan rasa nyilu atau sakit ketika membuang air kecil serta gatal di sekitar kemaluan maka kemungkinan wanita tersebut menderita infeksi yang disebabkan oleh opportunistic fungus/kulat. Candida albicans adalah kulat yang paling sering didapati di kemaluan seorang wanita terutamanya wanita hamil kerana ketika hamil paras hormon yang tinggi akan menyebabkan pH di kemaluan wanita terganggu seterunya menyebabkan opportunistic fungal akan mula menyerang. Untuk masalah ini, rawatan dengan anti-fungal (Fluconazole tab, Clotrimazole vaginal tab,Candid V cream) samada ditelan ataupun dengan menggunakan pessary akan diberikan oleh doktor.

  • Bila cecair yang keluar berwarna kuning kehijauan, berbuih, merah, sangat banyak, gatal, berbau busuk dan terasa sakit apabila ditekan pada sekitar kemaluan serta kemerahan pada vagina, maka kemungkinan telah terjadi infeksi yang disebabkan oleh kuman protozoa Trichomonas vaginalis.

  • Terakhir, bila cairan yang keluar berwarna kuning, kental, sangat banyak, terasa panas dan gatal pada kemaluan, sakit apabila ditekan pada daerah sekitar kemaluan, nyilu/sakit ketika membuang air kecil, maka kemungkinan besar wanita tersebut mengalami jangkitan kuman yang disebabkan oleh Nisseria Gonorrhea. Rawatan biasanya menggunakan antibiotik dari group penicillin
Contoh jenis jangkitan
Kulat Candidiasis (keputihan seperti kepingan susu basi) yang perlu dirawat.
Kuman Tricomonas (lelehan keputihan atau tidak berwarna cair, banyak, berbuih)
Bacterial vaginosis (lelehan berbuih, berbau hanyir)
Kuman Chlamydia (jarang menyebabkan lelehan)
Kuman Gardneralla (lelehan cair berbau busuk)

Dah dapat gambaran sedikit sebanyak tentang perbezaan Keputihan? Bagus.. Lepas ni kalau nampak macam lain macam je, cepat-cepatlah dapatkan nasihat dari doktor ye.


Tapi, kalau keputihan normal, walaupun ianya tidak membahayakan nyawa, saya yakin ramai berasa tidak selesa bila menghadapinya. Keputihan akan menyebabkan kita rasa rendah diri kerana kita risau orang berdekatan dengan kita akan dapat menghidunya. Dibawah ni, saya kongsikan beberapa tips untuk mengurangkan gejala keputihan. Jom kita tengok set keputihan shaklee yang saya cadangkan kepada kawan saya... 




Alfalfa Complex  RM53.75

  • Mencuci hati, darah dan usus - Alfalfa adalah makanan yang sangat beralkali yang boleh mengembalikan kenormalan badan yang berasid, menghilangkan toksin dari badan, membersihkan hati, kolon, darah dan mencantikkan kulit dan otot.
  • Melawan alahan - Memperbaiki keadaan kulit dan hidung sensitif, kurap, bau badan dan ulat air dengan berkesan.
  • Baik untuk perubahan patologi di dalam usus dan perut - Memperbaiki masalah saluran penghadaman seperti kembung, hyperacidity, ulser gastrik, hepatitis dan sembelit.


Garlic Complex  RM47.50
  • antibiotik semulajadi untuk mempertingkatkan sistem imun tubuh, menghalang penyakit berjangkit seperti selsema, kulat, kuman, virus dan yis candida.
  • menghalang alergi - hidung sensitif, sinus, alergi, asthma, selsema dan hepatitis.
  • mempertingkatkan sistem penghadaman - kembung perut, gastrik, ketidakhadaman, malah mampu menentang bakteria H.pylori dan menghalang ulser gastrik. 
  • menstabilkan glukos di dalam tubuh
  • menurunkan kolesterol
  • menurunkan darah tinggi
  • detoksifikasi

GLA Complex RM91.25

  • Mengeluarkan virus, meningkatkan stamina
  • Menstabilkan hormon dengan mengawal selia estrogen dan testosteron
  • Meningkatkan sistem imun tubuh
  • Mengurangkan inflamasi kulit, eczema, alergi, kegatalan, kulit kering, kurap, tinea, memperbaiki bintik penuaan
  • Meringankan sakit dan bengkak yang terjadi dari rheumatisma, arthritis
  • Menghalang komplikasi diabetes dengan merendahkan gula darah, berkesan untuk diabetes semasa hamil dan usia tua.  Meringankan kebas dan kesakitan disebabkan oleh gula darah yang tinggi.
 TAPI... Alfalfa dan GLA Complex tak boleh diambil oleh ibu hamil ye... kalau ibu hamil ada masalah keputihan, Miza highly recommended Garlic Complex... boleh dapat manfaat lain juga dari Garlic Complex ni selain untuk keputihan... 

MENGATASI MASALAH KEPUTIHAN ANDA SEBELUM TERLAMBAT! MENGEMBALIKAN LAGI KEYAKINAN ANDA SEKARANG....... 

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=d690d0cd274a05efe2a0a58dac0d9461
 






Hubungi saya untuk tempahan dan mengetahui bagaimana anda boleh mendapatkan produk Shaklee dengan harga diskaun.
------------------------------------------------------
Jom Sihat dan Berjaya, sertai kami
Bagaimana ingin menjadi ahli?

Berminat untuk mencuba vitamin terbaik di Malaysia ini
Sila hubungi saya segera :

Perunding Vitamin Anda : Alicia Dania Lee
Pengedar Sah Shaklee Kawasan Labuan, Kota Kinabalu, Lawas, Kuching dan Penang
Shaklee ID [ No : 1030636 ]
Contact No : 014-8715350
Email : alicia_ai87@hotmail.com
FB :
Saya merupakan Pengedar Sah Shaklee dengan ID 1030636 . Anda boleh dapatkan produk Shakle dari saya

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment

Back
to top